Ahogy növekszik a kereslet a fogyasztók részéről a környezetbarát termékek iránt, úgy igyekeznek a gyártók, forgalmazók is reagálni, a maguk elhivatottsága szerint. Előfordul, hogy nehéz eligazodni a kínálatban, ha valóban zöld vagy az eddig alkalmazottnál zöldebb megoldást szeretnél választani. 

Olvastam egy cikket az italcsomagolásokról, és meglepett, hogy még mindig ott tartunk, hogy vajon valóban jobb-e az újrahasználat, mint az újrahasznosítás? Pedig jobban belegondolva logikus, hogy itt tartunk. Az újrahasználható csomagolóanyagok vissza- vagy bevezetése érdekében a gyártóknak egy bevált, működő, szempontjuk szerint csak mellesleg környezetterhelő rendszert kell megváltoztatniuk, anyagi és időbeni ráfordítással, holott a probléma, a környezetterhelés nem közvetlenül az ő házuk táján jelentkezik. Számukra, ha nincs valódi elköteleződés a környezet védelme, a fenntarthatóság elősegítése iránt, kedvezőbb ráírni a műanyag flakonra, hogy ez 100%-ban újrahasznosítható. Ez vajon greenwashing? Bizonyos szempontból igen, de mégsem egészen az. A greenwashing a fogyasztó tudásának tükrében értelmezhető. Ha a gyártó, vagy forgalmazó valós információt ad, de nem vagy nem kizárólag a lehető legzöldebb változatot kínálja, akkor a dolog ettől még nem zöldre festés. Ha azt sugallja egy termékről, hogy az környezetbarát, csak mert zöld levélkés a címkéje, miközben kívül-belül sikolyra késztet a fenntarthatóság szempontjából, akkor viszont már az lesz. Mondok példát: az italos flakon PET palackja elméletileg valóban 100%-ban újrahasznosítható.  Ha megfelelő helyre jut – szelektív gyűjtéssel – akkor feltehetőleg újrahasznosításra is kerül, de nem egészen biztos. Ma Magyarországon a műanyag csomagolóanyagok kevesebb, mint harmada kerül újrahasznosításra, hiába lennének ezek zömmel újrahasznosítható anyagok. Itt jön be a képbe a fogyasztó tudása és felelőssége. Nyilván a legtöbbet akkor tudom megtenni a csomagolóanyagokkal kapcsolatban, ha ezeket teljesen kiiktatom. Ez nagyon nehezen megoldható, de törekedni arra, hogy az életem legtöbb területén elkerüljem a csomagolóanyagok hazahurcolását, jó cél. Az, hogy július 1-jétől számos egyszer használatos műanyag eszközt betiltanak, nagyszerű dolog, de kövezzetek meg, szerintem ez is tud egyfajta zöldre festéssé válni, ha annyiban maradunk, hogy ennek örülve ugyanúgy használjuk számolatlanul az egyszer használatos papír vagy fa villákat, szívószálakat, poharakat, akármit. A greenwashing lényege szerintem két dolog: az egyik a gyártó vagy forgalmazó szándéka, hogy félre akar-e vezetni annak érdekében, hogy eladja a közel sem környezetbarát termékét, illetve az én tudásom, hogy tisztában vagyok-e azzal, hogy az adott termék hol áll egy elképzelt fenntarthatósági rangsorban. 

Amikor lassan 10 éve elkezdtem a háztartásomat zöldíteni, a teljesen megszokott életmódot folytattam: nejlontasakba tettem a zöldségeket a méréshez, csak dobozos tejet, csomagolt tejtermékeket és felvágottakat vásároltam, flakonos piperecikkeket és tisztítószereket, műanyag szivacsokat a takarításhoz, papírtörlőt és -szalvétát, stb. Ha akkor azt tűztem volna ki célul, hogy mostantól a fenntarthatóság szempontjából kizárólag a legtökéletesebb megoldás jöhet szóba számomra, én elvéreztem volna ezen. A legtöbb embernek fontosak a lépések. Jó, ha vannak olyan termékek, amelyek egyik-másik szempontból jobb megoldást nyújtanak, mint az elterjedt típusaik, még ha nem is minden szempontból tökéletesek. Nem baj, ha a pl. a takarításnál eleinte ugyanúgy folyékony tisztítószert veszel, de a flakonját már újratöltöd a következő beszerzésnél. Vagy váltasz a tisztítószerben mondjuk citromsavra és szódabikarbónára, de a szivacsod még műanyag marad, vagy lépsz egyet előre egy olyannal, amely már részben lebomló, természetes anyag. Nem baj, mert ha lassan vezeted be az életedbe az újat, amely sokszor, igenis kényelmetlenebb, mint az elterjedt, gyorsan forgó, olcsó eldobós vagy csupa vegyszer változataik, akkor nagyobb eséllyel tudod beépíteni a változtatást a mindennapjaidba és azt követően újabb lépést tenni az egyre környezetkímélőbb megoldások felé. A tudásod és a szándékod a kulcs. Ha így teszel, kicsi erőfeszítéssel leszel néhány éven belül egy átgondolt, a környezettel a te lehetőségeidhez képest leginkább harmóniában működő háztartás gazdája. 


Reverse Advent Calendar
Reverse Advent calendar is the opposite of the usual Advent calendars where children get chocolates to count down the days until Christmas Day. With t...
Dóra
Pest mellett nőttem fel, de most már egy 1200 lelkes Veszprém megyei településen vagyok otthon. Könyvtáros vagyok,, két kislány és egy kisfiú édesanyja.
read more ⟶
Leave a comment
Note: HTML is not translated!
You might also like