Mit tehet az ember, ha a külvilágból egyre érkeznek a nyomasztó, félelmet keltő hírek? Ha úgy érzed, a világ megvadult és ez esetleg azzal is tetéződik, hogy a közvetlen környezetedben történnek változások a munkádban, az emberi kapcsolataidban vagy (esetleg mindezek következtében) az egészségedben? Mi az, amit tehetünk azért, hogy megőrizzük ép elménket, mentális egészségünket? Menjünk ki a szabadba!

A szabadban gyaloglás, akár kényelmesen, akár tempósan, akár társakkal, akár egyedül - bizonyítottan kedvezően hat a mentális állapotunkra. Ha természetes környezetben, erdőn, mezőn járunk, messze tudunk nézni, az pihenteti az elmét és a szemet. Oldja a stresszt, segít lekattanni nyomasztó témákról, amin szakadatlanul őrlődünk. A természetjárás egyes kutatások szerint növeli a kreativitást, örömmel tölt el és segít pozitívan gondolkodni. A városi környezetben, aszfaltos felületen sétálással szemben az egyenetlen felületen haladás, egyensúlyozás jótékonyan hat a vázizomzatra, az egyensúlyérzékünkre, az anyagcserénkre, a testtartásunkra, sőt, még a csontjaink állapotára is. 

Nem baj, ha eddig nem voltál természetjáró, szerencsére Magyarországon könnyen követhető turistautak várják a városból kiszabadulni vágyókat országszerte, amelyeken akár rövidebb szakaszokon is biztonságosan tehetsz rekreációs sétát akár lakóhelyed közelében is. Kezdd rövidebb kirándulással, tervezd meg a sétát, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés azzal, hogy az út hosszabb, mint tervezted, esetleg eltévedsz és rád sötétedik vagy egy hirtelen bevállalt, hosszabb túrán kiderül, hogy a térded, bokád, nem bírja a hegy- vagy völgymenetet. Amíg nem használod magabiztosan a turistatérképet, érdemes egy konkrét túra ismertetőfüzete alapján haladnod akkor is, ha nem akarod az egész túrát végigjárni (de annak is eljöhet az ideje). Ezekből megtudhatod az egyes szakaszok átlagos teljesítési idejét, a szintkülönbséget, hogy melyik irányból érdemes indulnod, ha a hegyre felgyaloglást és merről, ha inkább a hosszabb völgybe ereszkedést bírod jobban. Megtalálod a szakaszra vonatkozó térképrészletet, és kaphatsz kiegészítő információkat is. A Magyar Természetjáró Szövetség weboldalán tájékozódhatsz a környékeden elérhető túramozgalmakról, amelyek segítségével önállóan, de biztonságban és tervezetten valósíthatod meg a kimozdulást. Ha nem akarsz félúton visszafordulni, akkor ne felejtsd el megtervezni nem csak a kirándulás kiindulópontjába való eljutást, hanem a célállomásról való hazajutást is. Érdemes áttanulmányozni a turistajelzések jelentését az interneten vagy szakkönyvben. 

Legyen nálad egy kis harapnivaló és egy kulacs víz akkor is, ha nem mész messze. Érdemes sebtapaszt, egy kis kötszert és szórófejes fertőtlenítőt magaddal vinni, és egy szemöldökcsipeszt, kullancsok és szálkák gyors kezelésére. Figyelj a lábbelire, egy kényelmetlen cipő a legígéretesebb kirándulást is elronthatja, ahogy a rosszul megválasztott öltözék is: inkább több réteg legyen rajtad, amit rugalmasan tudsz variálni, ha felélénkül a szél, vagy megizzadsz egy kaptatón. Az esőkabát is jó szolgálatot tehet, ha nem is ígér esőt az előrejelzés. Mindez egy kisebb, városi hátizsákban elfér. Légy eltökélt: írd be a naptáradba a sétát, kirándulást vagy túrát, és valósítsd is meg. A rendszeresség keretet ad, a szabadban mozgás jótékony hatásait kiegészítve segíteni fog megőrizni lelki egészségedet minden körülmény között. 

Jó utat kívánok! 

Dóra


Conscious housekeeping and Lent
Fast to be cleansed, not only in body and soul, but also in your household!...
How will the water get clean?
Prevention and learning: open day at FCSM, Budapest...
Dóra
Pest mellett nőttem fel, de most már egy 1200 lelkes Veszprém megyei településen vagyok otthon. Könyvtáros vagyok,, két kislány és egy kisfiú édesanyja.
read more ⟶
Leave a comment
Note: HTML is not translated!
You might also like